Mobiliteitsvisie nog te onduidelijk voor besluit

12 dec. 2025

Gemeente Noordenveld heeft in de raadsvergadering van 10 december besloten om agendapunt 6, over de mobiliteitsvisie 2025-2040, deze en volgende week van de agenda te halen. Dit omdat volgens de fractie van Gemeentebelangen het document, en met name de visie, nog niet rijp is voor besluitvorming. 

Echter, gezien de voortgang en het belang van het onderwerp geeft Gemeentebelangen aan snel een consulterende vergadering over het onderwerp te willen houden, het liefst begin volgend jaar. Zij geven daarbij aan te willen helpen bij de voorbereiding, zodat er goed afgestemd kan worden en er een solide document kan worden opgesteld, waarin de ideeën en visies op elkaar worden afgestemd en gezamenlijk wordt gekeken waar naartoe gewerkt wordt. 

Lijst Groen Noordenveld sluit zich aan bij het verzoek van Gemeentebelangen en benadrukt ook het belang van de ondernemers in Roden, en met name de zakenkring. Lijst Groen Noordenveld geeft aan de zakenkring te willen betrekken bij  de thema's die voor hen van belang zijn, zodat informatie uit de eerste hand kan worden opgehaald en er kan worden voldaan aan de vragen en eisen vanuit de zakenkring. 

De VVD benadrukt het vele werk dat is verricht voor het opstellen van deze visie en daarmee ook het belang om dit proces op de juiste manier aan te pakken. ChristenUnie sluit zich aan bij de genoemde punten en ziet het aanscherpen van de visie als een pluspunt. Wel twijfelen zij over waar nu precies de vraag licht: draait het om de visie zelf of om de uitvoering daarvan? Gemeentebelangen reageert daarop door aan te geven dat het een gaat om de goedkeuring van een visie voor vijftien jaar, en dat nog niet duidelijk genoeg is waar naartoe moet worden gegroeid. Ook het waarborgen van de te stellen doelen is daarbij belangrijk, evenals het goed laten verlopen van het proces. Daarbij wordt benadrukt dat een visie inderdaad een visie is, maar dat er gezien het belang goed over nagedacht moet worden zodat deze zijn vruchten kan afwerpen. 

Het CDA geeft aan de punten te begrijpen en stemt in met het voorstel. D66 Had graag met het onderwerp aan de slag gewild, maar begrijpt dat de fracties graag extra tijd willen. Wel plaatsen zij vraagtekens bij het betrekken van de zakenkring, aangezien de mobiliteitsvisie breder is dan het ondernemen in Roden. Zij vrezen dat hiermee de indruk wordt gewekt dat het plan opnieuw moet worden opgesteld, en dat er dan ook andere partijen zouden moeten aansluiten die willen meedenken. Tot slot benadrukt D66 dat zij het wel goed vinden om het gesprek met de zakenkring aan te gaan naar aanleiding van de brief die de zakenkring heeft opgesteld; deze brief zien zij echter niet als argument om het agendapunt niet te behandelen. 

Lokaal Noordenveld staat achter het voorstel en benadrukt dat het belangrijk is dat het plan gedragen wordt door de ondernemers en organisaties, iets wat volgens hen nu nog ontbreekt. PVDA-Groenlinks voegt toe dat alle partijen dan goed moeten kijken naar wat er nu nog ontbreekt, omdat het document voor de komende jaren onderdeel is van de omgevingsvisie en -plannen. Dat maakt het een belangrijk stuk voor de toekomst. Ook PVDA-Groenlinks vindt het niet verstandig om de zakenkring uit te nodigen voor de consulterende vergadering, omdat dan eveneens andere betrokkenen zouden moeten worden uitgenodigd. Wel willen zij de input van de zakenkring meenemen in de vergaderingen. 

Hierdoor is er een meerderheid voor het voorstel van gemeentebelangen en zal er gezamenlijk gekeken moeten worden naar een betere voorbereiding op het onderwerp. Wethouder Meijer reageert dat het signaal duidelijk is en geeft aan begrip te hebben voor het voorstel. Ook benadrukt Meijer dat het belangrijk is dat iedere fractie iemand afvaardigt voor de voorbereidingsgroep en dit via de griffie doorgeeft, zodat de griffie samen met bestuurssecretariaat een geschikt moment kan afstemmen. 

In de week van 5 of 12 januari wordt dit verder opgepakt. In de week van 5 januari moet de agendacommissie kijken wanneer de consulterende sessie kan worden ingepland, zodat de gehele raad die betrokken is geweest bij het proces deze sessie kan uitvoeren. Daarna kan de nieuwe raad de uiteindelijke beslissingen en besluitvorming doen. 

De Mobiliteitsvisie is dus tot nader order van de agenda gehaald en zal in 2026 weer worden opgepakt, met de nadruk dat de visie duidelijker moet worden en dat goed gekeken wordt waar naar het gewenste toekomstbeeld. Dit zodat ook alle betrokkenen het voorstel kunnen dragen. 

Tekst: Laura Ottens

Deel deze pagina