Meer klachten in 2024, gemeente Noordenveld blijft inzetten op verbetering
De gemeente Noordenveld heeft in 2023 en 2024 meer klachten ontvangen dan in eerdere jaren. In 2023 kwamen er 12 klachten binnen, in 2024 steeg dit aantal naar 38. Dat blijkt uit het jaarverslag over klachtenafhandeling.
Klachten zijn leerzaam
De gemeente vindt klachten niet per se negatief. Ze bieden juist kansen om de dienstverlening te verbeteren. Daarom worden klachten serieus genomen en zorgvuldig opgepakt.
Zo pakt de gemeente klachten aan
De meeste klachten worden eerst informeel behandeld. Een teamleider neemt contact op met de inwoner en probeert het probleem telefonisch op te lossen. Lukt dat niet, dan volgt een gesprek met de klager, de teamleider en de klachtencoördinator. Als ook dat niet helpt, wordt de klacht formeel aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Waarom meer klachten?
In 2024 kwamen er opvallend veel klachten binnen, deels omdat meerdere klachten van dezelfde persoon kwamen. Ook waren er twee dossiers waar meerdere mensen een klacht over indienden. De klachten gingen vooral over het niet nakomen van afspraken en het gedrag van medewerkers.
Snelheid en manier van afhandelen
De gemeente probeert klachten binnen zes weken af te ronden. In 2023 lukte dat in meer dan de helft van de gevallen. In 2024 was dit percentage lager, omdat er meer klachten binnenkwamen en sommige ingewikkelder waren. Wel werd de helft van de klachten in 2024 informeel opgelost.
Blik op de toekomst
De gemeente blijft zich inzetten voor een snelle en klantvriendelijke afhandeling van klachten. Ook in 2025 blijft dit een belangrijk aandachtspunt. De gemeente wil dat inwoners zich gehoord voelen en streeft naar een open en leerzame aanpak.
advertenties