Consumenten kopen producten vaker online, zo laten cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien. Vorig jaar kochten circa acht op de tien Nederlanders in ieder geval één product online. Het past bij de trend die al langer zichtbaar is, waarbij het online bestedingsgedrag van consumenten verandert. Niet alleen het aantal consumenten dat producten online bestelt groeit; dat geldt ook voor het totale bestedingsbedrag. Voor lokale ondernemers in Roden biedt het kansen en tegelijkertijd een risico. Een beperkte online zichtbaarheid maakt dat consumenten sneller voor een concurrent zullen kiezen, wat het bedrijfsresultaat aan het eind van het jaar schaadt.
Lokale ondernemers in Roden kiezen voor de hulp van professionals, zoals marketing bureau Happy Horizon. Een dergelijke partij biedt hulp bij het correct, effectief toepassen van verschillende vormen van online marketing. Denk aan zoekmachine optimalisatie, het kopen van advertentieruimte in de zoekmachine, het creëren van een huisstijl die je terug laat komen in alle online uitingen, enzovoorts.
Ontwikkelen van een webshop uitbesteden aan een specialist
Voor ondernemers kan het ontwikkelen van een webshop een grote stap zijn. Wat komt er kijken bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld een Magento webshop? Hoe voorkom je dat de data van consumenten op straat komt te liggen als gevolg van een lek in de beveiliging? Hoe ga je om met betalingen? Enzovoorts. Juist deze vraagstukken maken dat ook voor de ontwikkeling van een webwinkel vaak naar een specialist gekeken wordt door ondernemers. Je zelf verdiepen in de wijze waarop je een webshop op kunt zetten kost vaak veel tijd, die er voor lokale ondernemers doorgaans niet is door een beperkte capaciteit.
Verschillende vormen van marketing voor lokale ondernemers
Het veranderende online bestedingsgedrag van consumenten maakt de zichtbaarheid van ondernemers op het internet steeds belangrijker. Dit betekent echter niet dat bedrijven zich uitsluitend op online marketing zouden moeten richten. Zoek naar de juiste balans tussen online en offline activiteiten. Zo blijft het voor een lokale ondernemer interessant om een advertentie in het plaatselijke krantje te plaatsen of bijvoorbeeld om te kiezen voor een reclamebord langs de kant van het sportveld. Het helpt de band met de lokale doelgroep te onderhouden.
Belangrijk bij het toepassen van verschillende vormen van marketing is dat eenzelfde huisstijl wordt aangehouden. Zo worden online uitingen eerder gekoppeld aan een fysieke vestiging in Roden of de omgeving daarvan. Dat draagt bij aan het vertrouwen dat consumenten hebben in een bedrijf.
advertenties