Wat begon als een lokaal besluit over het verwijderen van een paar parkeerplaatsen langs de N34, groeide uit tot een principiële strijd voor Stichting Platform Keelbos. De stichting, die zich inzet voor het behoud van anonieme homo-ontmoetingsplekken in Nederland, spande een rechtszaak aan tegen de gemeente Tynaarlo. Maar nu is er duidelijkheid: de Raad van State heeft geoordeeld dat de gemeente volledig binnen haar recht stond.
De kwestie draait om het terrein van een tankstation dat in 2021 werd gesloopt. De bijbehorende parkeerplaatsen verdwenen eveneens, volgens de gemeente simpelweg een logische stap, met een geldige vergunning. Maar voor Platform Keelbos ging het om meer dan asfalt. Zij stelden dat het terrein jarenlang dienstdeed als een discrete ontmoetingsplek voor mannen uit omliggende gemeentes.
Volgens Keelbos was het besluit tot verwijdering daarmee een aantasting van de LHBT+-gemeenschap uit de regio in Noord-Drenthe en Groningen en bovendien juridisch onzorgvuldig. De stichting spande daarom een procedure aan, met als doel de sloop ongedaan te maken of in elk geval juridisch aan te vechten.
De hoogste bestuursrechter van het land heeft nu beslist: er is geen sprake van een illegale handeling. De gemeente Tynaarlo had een juiste vergunning afgegeven, uitsluitend gericht op het verwijderen van de verharding. Er is dus geen misbruik gemaakt van bevoegdheden en er was geen reden voor vernietiging van het besluit.
Wat betreft het punt van Keelbos dat de gemeente óók een apart verkeersbesluit had moeten nemen om de parkeerfunctie op te heffen, blijft de Raad van State op de vlakte. Die kwestie valt onder de wegenverkeerswet en moet, indien gewenst, door Keelbos in een nieuwe procedure bij de gemeente worden aangekaart.
Hoewel Stichting Keelbos geen gelijk krijgt, is de uitspraak geen oordeel over het bestaan of de waarde van anonieme ontmoetingsplekken. Het gaat hier puur om de vraag of de sloop volgens de regels is verlopen. En dat, zegt de Raad, is het geval.
Of Keelbos nu een nieuwe poging gaat doen via handhaving op basis van verkeerswetgeving, is nog niet duidelijk. Maar één ding staat vast: juridisch gezien zit het boek over deze parkeerplaatsen voorlopig dicht.
advertenties