Waarom worden pakketbezorgers steeds vaker aangevallen door honden?

 

Wat begint als een gewone werkdag voor een pakketbezorger, kan onverwacht eindigen met een beet in de arm. Steeds vaker worden bezorgers geconfronteerd met grommende, blaffende en soms agressieve honden achter de voordeur. Alleen al vorig jaar werden er meer dan 300 bijtincidenten gemeld, een schrikbarende toename die bezorgdiensten nu aanzet tot actie.

De grote spelers in de bezorgwereld PostNL, DHL en DPD slaan alarm. Hun personeel voelt zich steeds onveiliger, en dus worden er stevige maatregelen genomen. Niet alleen krijgen bezorgers speciale trainingen om met dreigende honden om te gaan, ook worden adressen waar eerder een bijtincident plaatsvond, voortaan anders behandeld: daar mogen bewoners zelf hun pakket ophalen.

De nadruk ligt volgens de bedrijven op bewustwording. Veel hondeneigenaren beseffen nauwelijks de impact van een bijtincident, laat staan de stress en angst die een bezorger bij elk nieuw pakket kan voelen.

Met de nieuwe aanpak hopen de bedrijven de trend te keren. Want één ding is zeker: het bezorgen van een pakketje mag nooit eindigen in een bezoek aan de eerste hulp.

Deel deze pagina

advertenties