Weggebruikers en omwonenden denken mee
De herinrichting is tot stand gekomen na gesprekken met omwonenden en betrokken organisaties. Buurtbewoners wezen op te hoge snelheden, gevaarlijke bochten, en bomen die te dicht op de weg staan. Ook zijn er onoverzichtelijke uitritten bij enkele woningen. Op basis van deze input is het plan aangepast en verbeterd.
Maatregelen buiten de bebouwde kom
Het rechte stuk buiten Nieuw-Roden nodigt uit tot hard rijden. Om dit tegen te gaan, worden hier lange verkeersplateaus geplaatst. Die zorgen ervoor dat auto's langzamer rijden, maar veroorzaken minder trillingen dan gewone drempels. Ook worden op gevaarlijke plekken borden geplaatst, extra belijning aangebracht en komt er in scherpe bochten een houten vangrail.
Tekst gaat verder onder foto
Bomen en veiligheid
Drie beschadigde bomen die gevaarlijk dicht bij de weg staan, worden gekapt. Deze zijn eerder geraakt bij ongevallen. Ter vervanging worden op andere plekken nieuwe bomen geplant. De overige bomen blijven staan om het groene karakter van de weg te behouden.
Aanpassingen binnen de bebouwde kom
In de dorpskern wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur. Dit geldt ook voor het stuk bij basisschool De Poolster en de voetbalvereniging. De weg wordt opnieuw ingericht met versmallingen en duidelijke bermen. Ook worden uitritten bij een aantal woningen overzichtelijker gemaakt.
Kosten en uitvoering
De totale kosten van het project bedragen €365.000. De gemeente heeft hiervoor subsidie aangevraagd bij het Rijk. Als de gemeenteraad volgende week instemt met het voorstel, starten de werkzaamheden in het najaar van 2025.
Brede steun in de raad
Tijdens de raadsvergadering benadrukten meerdere raadsleden het belang van deze aanpassingen. "We kennen allemaal wel iemand die daar een ongeluk heeft gehad," klonk het. Hoewel sommige partijen het jammer vinden dat bomen worden gekapt, is de algemene conclusie: verkeersveiligheid gaat voor.
Foto's© Sven Loer
advertenties