Vrijwillige buurtbemiddelaars in Noordenveld: ‘Wij brengen buren weer met elkaar in gesprek’


Ze zijn onzichtbaar, maar van onschatbare waarde: de buurtbemiddelaars van Noordenveld. Deze getrainde vrijwilligers stappen in wanneer burenruzies uit de hand dreigen te lopen of zijn gelopen. Zij komen - als onafhankelijke derde - in beeld om de buren weer met elkaar in
gesprek te laten gaan. “Soms een uitdaging, maar het geeft veel voldoening als het lukt.” We gebruiken in dit verhaal geen namen van vrijwilligers, omdat zij vanwege hun functie liever anoniem willen blijven.
De reden om buurtbemiddelaar te worden verschilt per vrijwilliger. De één wil iets terugdoen voor de samenleving na een loopbaan in het bedrijfsleven. De ander wil zijn kennis verder ontwikkelen.
Voordat vrijwilligers aan de slag gaan, volgen zij een basistraining sociale vaardigheden. “Dat is belangrijk,” klinkt het eensgezind. “Je komt terecht in situaties waarin emoties hoog kunnen oplopen.
Je moet stevig in je schoenen staan en bovenal: neutraal blijven.”

De druppel
Buurtbemiddeling komt zelden in beeld bij kleine ergernissen. Meestal worden de vrijwilligers ingeschakeld wanneer de spanningen tussen buren al maanden, soms jaren sluimeren. “Wij worden gebeld als de spreekwoordelijke druppel de emmer heeft doen overlopen. Dan is iemand vaak al erg
boos en geïrriteerd,” vertelt één van de bemiddelaars. “Onze eerste taak is luisteren. Je krijgt soms woedende reacties als je aanbelt, maar dat hoort erbij.” De meldingen komen via verschillende wegen binnen: via Stichting Welzijn in Noordenveld (WiN), de gemeente of bijvoorbeeld woningcorporaties. Na een eerste gesprek met de melder wordt geprobeerd ook de andere betrokkene(n) bij het proces te betrekken. Lukt dat, dan volgt een gezamenlijk gesprek op neutraal terrein, meestal in het kantoor van WiN.

Communiceren
Een veelvoorkomend conflict draait om geluidsoverlast. Zoals in het geval van een bovenbuurman die veel geluid produceerde. Zijn onderbuurman gooide wanhopig boze briefjes in de brievenbus, wat de  situatie alleen maar verergerde. “Die briefjes werkten als olie op het vuur. Pas toen we gingen praten, bleek wat er écht aan de hand was. De bovenbuurman bleek geen ondervloer onder zijn pakket te hebben gelegd. Met een kleine aanpassing kon het probleem worden opgelost.”
Naast geluidsoverlast, staan ook vuurkorven, parkeerproblemen, stank of overhangende bomen hoog op de lijst van ergernissen. “Vaak gaat het om communicatie die verkeerd loopt of helemaal is gestopt.
Ons werk is om die weer op gang te krijgen.”

Voldoening
Een bemiddeling wordt altijd uitgevoerd door twee vrijwilligers. Zij zijn niet actief in hun eigen woonplaats, om neutraal te kunnen blijven. En hoewel niet elk conflict kan worden opgelost, wordt het merendeel van de ruzies succesvol bijgelegd. “Als mensen elkaar na afloop weer een hand geven, is
onze missie geslaagd. Soms zijn er nog wat irritaties, maar dan is er ruimte voor nazorg. Dat we dit kunnen doen, geeft veel voldoening.”

Buurtbemiddelaar worden?
De buurtbemiddelaars van Noordenveld zijn het bewijs dat vrijwilligerswerk het verschil kan maken. Niet met grote woorden, maar door in gesprek te blijven en bruggen te bouwen tussen bewoners. Stichting WiN viert dit jaar haar 25-jarig bestaan, waarvan buurtbemiddeling al bijna tien jaar een
waardevol onderdeel uitmaakt. Wilt u ook een betekenisvolle bijdrage leveren aan een prettige woonomgeving? Overweeg dan om buurtbemiddelaar te worden. Voor meer informatie of om u aan te melden kunt u contact opnemen via service@stwin.nl.

Deel deze pagina

advertenties